ŠKOLKY A ŠKOLY
Školám i školkám nabízíme jednorázová setkání i cyklus na celé pololetí..
Setkání ve školách a školkách nejsou muzikoterapií. Nabízejí ovšem nový pohled na využití hudby a rytmu v pedagogickém procesu.
Zveme děti na cestu za zvuky a rytmy.
V programu, který využívá muzikoterapeutických postupů, podporujeme přirozenou dětskou hravost a vnímavost, cit pro rytmus, melodii, tóny, jejich délku a výšku. Prostřednictvím her také například rozvíjíme motorické schopnosti, orientaci v prostoru, smysl pro skupinovou spolupráci a schopnost individuální prezentace.
Při setkáních, která trvají 45 minut, pracujeme s rytmickými i melodickými nástroji z celého světa. Výraznou část věnujeme skupinové hře na bubny djembe (africké bubny). Program uzavírá relaxace při živé hudbě.
PROČ BUBNOVAT?
Bubnování oběma rukama působí na propojení a vyladění mozkových hemisfér, přispívá k rozvoji koordinace. Pomáhá při problémech s psaním, čtením a řečí. Při bubnování ze sebe také uvolňujeme emoce, napětí, agresi, stres...
![](https://1eaa94b2ea.cbaul-cdnwnd.com/7f6bbd06ca79796ade02eabdc9383f1d/200000690-12e0513db7/!!skolky_cyklus_2016_WEB.jpg)
JEDNORÁZOVÁ SETKÁNÍ
- - netradiční hudební program na cca 45 minut
- -dětem projde rukama několik hudebních nástrojů, vyzkouší si hru na vlastní tělo
- - pracujeme v kruhu, vždy pouze se skupinou tvořenou např. jednou třídou, tedy do 30 dětí
- - to, co děláme, stojí na pevných základech, má jasně danou strukturu
- - i pro jednorazové setání máme definované cíle, kterých chceme dosáhnout
- - program vždy přizpůsobujeme ladění a schopnostem skupiny
- - učitelé se mohou účastnit s dětmi, nebo jen pozorovat
Setkání mohou být různě zaměřená
Například:
- práce s vlastním tělem - hodina pouze s bodypercussion (hra na tělo)
- pouze bubnování
- vytváříme společné hudební dílo
- hrajeme na to, co je po ruce (improvizace)
- hodně zpíváme (a nemusíme se to dlouze učit)
- sociometrické hry
- atp...
CYKLUS
- - v rámci pravidelných setkání jdeme více do hloubky v jednotlivých krocích
- - pracujeme na zvládání krátkých rytmických úseků a jejich opakování
- - pracujeme na vnímání výšky a délky tónu
- - rozvíjíme cit pro tempo, hlasitost projevu
- - rozvíjíme spolupráci ve skupině
- - rozvíjíme shopnost vlastní prezentace
- - rozvíjíme sluchovou orientaci v prostoru
- - rozvíjme nonverbální komunikaci
- - děti se seznámí s různými etnickými nástroji, umí je pojmenovat a rozeznít
- - každé setkání uzavírá relaxace - i odpočívání je potřeba se naučit, s námi je to při živé hudbě
Obvykle dojíždíme na jedno místo v průběhu jednoho pololetí vždy 1x za dva týdny. Vychází obvykle 8 - 10 setkání za pololetí.
Snímek je ze závěrečné "karnevalové" hodiny v MŠ Kaštánek Choceň.